Likepersonsarbeid

Likeperson

Trenger du noen å snakke med?

I foreningen vår har vi likepersoner som kan lytte til din historie, enten du er pasient eller pårørende.  Våre frivillige likepersoner er ikke fagpersoner, men medmennesker som er berørt av MO eller Olliers sykdom som pasient eller pårørende. De bruker sine erfaringer til å hjelpe andre med å mestre sin situasjon. Det kan dreie seg om å komme gjennom en akutt vanskeligopplevd situasjon etter å ha fått en diagnose eller at en diagnose man har hatt en stund er blitt forverret når det gjelder symptomer. Det kan være å sammen finne løsninger for å håndtere hverdagen best mulig, og å finne igjen egne ressurser, krefter og muligheter etter at livssituasjonen er endret.

Arbeidet drives etter selvhjelpsprinsippet, altså mer som veiledning enn rådgivning. Konstruktive løsninger for den enkelte bør være resultatet av samtalene, løsninger hvor den som trenger hjelp har vært hovedpersonen i prosessen.

Våre likepersoner har gjennomgått utdanning (likepersonskurs), vært igjennom intervjuer og blitt anbefalt av kursholder for så å bli godkjent av oss. Likepersonene har taushetsplikt.
Likepersonene er ikke en erstatning for det profesjonelle hjelpeapparatet, men en erfaringsekspert som har tid til å snakke med nettopp deg.

Du kan komme i kontakt med en av våre likepersoner enten per telefon eller mail.

Likepersoner MO:

Lene: tlf 911 18 147 /mail lenekrogstad@hotmail.com- bosatt i Voss, har MO selv og er pårørende for barn med MO

Hilde Anette: tlf 909 37 819 / mail hildeanettehp@gmail.com- bosatt i Tomter (Østfold), har MO selv og er pårørende for barn med MO

Heidi: tlf 979 51 793 / mail ilke92alv@hotmail.com- bosatt i Bergen, har MO selv

Mail: norskmoforening@gmail.com

likepersonene til web

Ressursperson for  Olliers sykdom:

Lars Tveit: Kan kontaktes hvis man ønsker noen å snakke med som har kunnskaper og erfaring med å være pårørende for et barn med Olliers sykdom. Lars skal ta likepersonskurset innen et halvt års tid (våren 2019).

tlf: 974 10 100 / Mail lars.tveit@gmail.com- bosatt i Sandefjord, pårørende til barn med Olliers